ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Με επαγγελματισμό και κατανόηση

Τι είναι Εργοθεραπεία;

 

Η εργοθεραπεία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που χρησιμοποιεί το ανθρώπινο έργο για θεραπευτικούς σκοπούς. Τα ανθρώπινα έργα αναφέρονται σε καθημερινές δραστηριότητες που κάνουν οι άνθρωποι ως άτομα, στην οικογένεια και στην κοινότητα, και δίνουν νόημα στη ζωή τους, ενώ ολοκληρώνονται μέσα από διάφορες και πολυποίκιλες δεξιότητες.

 

Η εργοθεραπεία είναι επάγγελμα υγείας που μέσω σκόπιμης δραστηριότητας βοηθά άτομα όλων των ηλικιών που εμφανίζουν σωματικές, αναπτυξιακές, κοινωνικές ή συναισθηματικές διαταραχές, να αποκτήσουν ή να επανακτήσουν δεξιότητες, απαραίτητες για τη λειτουργική τους ανεξαρτησία, την υγεία και την ευεξία τους.

Για να συμβούν αυτά, εφαρμόζεται η θεραπευτική χρήση δραστηριοτήτων αυτοφροντίδας, παραγωγικότητας, ψυχαγωγίας και παιχνιδιού με σκοπό την αύξηση της λειτουργικότητας, την προαγωγή της ανάπτυξης και την πρόληψη της αναπηρίας.

 

Ο εργοθεραπευτής πετυχαίνει αυτό το αποτέλεσμα, παρεμβαίνοντας μέσω του σχεδιασμού θεραπευτικών συνεδριών, κατάλληλων για την επίτευξη στόχων, όπως η ενίσχυση της ικανότητας να συμμετέχουν στην καθημερινή ζωή, στο σχολείο, στην κοινότητα, στην ψυχαγωγία, κ.λπ. Επίσης, παρεμβαίνει, τροποποιώντας το φυσικό τους περιβάλλον, σπίτι, σχολείο, εργασία, προκειμένου να συμμετέχουν χωρίς εμπόδια.

Τι είναι παιδιατρική εργοθεραπεία;

 

Η εργοθεραπεία σε παιδιά δραστηριοποιείται, στοχεύει και δίνει λύσεις σε δυσκολίες που αφορούν βασικούς άξονες της τυπικής ανάπτυξης. Πιο συγκεκριμένα, ασχολείται με την ανάπτυξη του παιδιού, φροντίζοντας για τη βελτίωση της συμπεριφοράς, της κοινωνικής ενσωμάτωσης, των γνωστικών λειτουργιών, κ.λπ. σε μια σειρά από περιβάλλοντα (π.χ. σπίτι, σχολείο, κοινότητα).

 

Τα παιδιά έχουν ανάγκη να είναι υγιή, ευτυχισμένα και χαρούμενα. Αυτό συμβαίνει μόνο όταν αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους με έναν ομαλό και οργανωμένο τρόπο. Ως εκ τούτου, η παιδιατρική εργοθεραπεία προσφέρει ευκαιρίες στο παιδί για ανάπτυξη, εξέλιξη, αυτοπεποίθηση, χαρά, παιχνίδι και κοινωνικότητα.

Πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία;

 

Ένα παιδί χρειάζεται να αξιολογηθεί από εργοθεραπευτή όταν συγκεντρώνει 3 από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

Δυσκολεύεται στην αυτοφροντίδα.

Παίζει με παιχνίδια που δεν αντιστοιχούν στην ηλικία του.

Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο.

Είναι αδέξιο, πέφτει εύκολα.

Δυσκολεύεται να υπολογίσει τη θέση του σώματός του στο χώρο, σκουντουφλάει.

Σπάει τα παιχνίδια του.

Δυσκολεύεται να χοροπηδήσει ή να κάνει κούνια.

Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει σε πλαίσιο, να κάνει παζλ, να κόψει με το ψαλίδι.

Εμφανίζει καθυστέρηση στο λόγο.

Είναι υπερκινητικό.

Είναι παθητικό, ήσυχο, αποτραβηγμένο.

Δεν του αρέσει το μπάνιο, το κούρεμα ή το κόψιμο των νυχιών.

Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, αγγίγματα.

Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε μια δραστηριότητα.

Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, κολλάει τις λέξεις ή τα γράμματα.

Δυσκολεύεται να διακρίνει ή να αναπαράγει γράμματα και αριθμούς.

Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι άσχημος.

Δυσκολεύεται να παρακολουθήσει προφορικές οδηγίες.

Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές ή τα αγγίγματα.

Σε ποιους τομείς παρεμβαίνει ο εργοθεραπευτής.

Ο εργοθεραπευτής παρεμβαίνει στους εξής τομείς:

Αδρή κινητικότητα (αναπήδηση, πέταγμα μπάλας, τρέξιμο, σκαρφάλωμα, έλεγχος κορμού, ισορροπία, κ.λπ.).

Λεπτή κινητικότητα (θέση δακτύλων, ενδυνάμωση καρπού-αντιβραχίου, σύλληψη μολυβιού κ.λπ.).

Γνωστικός τομέας (συγκέντρωση, μνήμη, προσανατολισμός, οργάνωση, εκτέλεση εντολών, κ.λπ.).

Αισθητηριακά συστήματα (αιθουσαίο, ιδιοδεκτικό, απτικό, οπτικό, ακουστικό)

Δραστηριότητες καθημερινής ζωής (ένδυση, υπόδηση, σίτιση, προσωπική υγιεινή, κ.λπ.).

Συμβουλευτική γονέων για θέματα διαχείρισης, οργάνωσης, αισθητηριακής δίαιτας, κλπ.

Η εργοθεραπεία στο Έργο και Πράξη

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση.

Είναι μια φυσική μέθοδος που δίνει την ευκαιρία στο παιδί να αποφασίζει πως θα οργανώσει τη δραστηριότητά του, ενώ ο θεραπευτής, του δίνει τα κατάλληλα ερεθίσματα για να επιτευχθούν οι θεραπευτικοί στόχοι. Είναι μια νευροεξελικτική μέθοδος, βασισμένη στη νευροφυσιολογία που αναλύει πως αντιλαμβάνεται ένα έμβιο ον τα ερεθίσματα και πως τα επεξεργάζεται. Φυσικά, ένα τρίτος παρατηρητής, θα έχει μια εικόνα ενός παιδιού που, απλά, παίζει με έναν ενήλικα.

Εντατική Αλληλεπίδραση.

Είναι επίσης μια φυσική μέθοδος, η οποία αφορά την επικοινωνία. Ο θεραπευτής, χωρίς πίεση, προσεγγίζει επικοινωνιακά το παιδί που παρουσιάζει δυσκολία στο συγκεκριμένο τομέα, με στόχο την ανάπτυξη στοχευμένων επικοινωνιακών δεξιοτήτων.

 

Πρόγραμμα πρόληψης δυσγραφίας.

Η δυσγραφία είναι μια μορφή μαθησιακής δυσκολίας. Η παρέμβαση γίνεται με επιλεγμένες δραστηριότητες προγραφής, οπτικής αντίληψης, ενίσχυσης επιτελικών λειτουργιών, κ.λπ.

Συμπεριφορική οπτομετρία.

Σε συνεργασία με Συμπεριφορικούς Οπτομέτρες, γίνεται παρέμβαση μέσω δραστηριοτήτων που βελτιώνουν την οφθαλμική κίνηση και συνεργασία, την οπτική διάκριση και τον οπτικοκινητικό συντονισμό.

 

Επιπλέον, εφαρμόζονται και προγράμματα πρώιμης παρέμβασης σε νήπια κάτω των 4 ετών.

Στο κέντρο ειδικών θεραπειών Έργο & Πράξη στην Ξάνθη λειτουργούμε με επαγγελματισμό και κατανόηση, ώστε να βοηθήσουμε κάθε παιδί να αναπτύξει όσο το δυνατόν περισσότερο τις δεξιότητές του και να ενταχθεί ομαλότερα στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Έχοντας ως κινητήριο δύναμη την αγάπη μας για τα παιδιά, είμαστε δίπλα σας, ανά πάσα στιγμή. Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για οποιαδήποτε πληροφορία χρειάζεστε.

Επικοινωνία