ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε
Παρακάτω μπορείτε να δείτε τις πιο συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με την επιστήμη της εργαθεραπείας και της λογοθεραπείας. Για οποιαδήποτε επιπλέον πληροφορία ή διευκρίνιση χρειάζεστε, μην διστάσετε να επικοινωνήσετε με το εξειδικευμένο προσωπικό του κέντρου ειδικών θεραπειών Έργο & Πράξη στην Ξάνθη.
-
1. Πόσο καιρό θα χρειαστεί το παιδί μου εργοθεραπεία ή λογοθεραπεία;
Η ερώτηση αυτή είναι πολύ συχνή. Αυτό εξαρτάται από τη διάγνωση του παιδιού, δηλαδή άλλο χρονικό διάστημα χρειάζεται ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες και άλλο ένα παιδί με οργανικό σύνδρομο ή αναπηρία. Οι ιατρικές γνωματεύσεις για σοβαρές διαταραχές, π.χ. αυτισμός, αναπηρίες, εγκεφαλική παράλυση, ή για οργανικά σύνδρομα (π.χ. Down), ισχύουν για ένα χρόνο συνήθως, για όλες τις θεραπείες.
Φυσικά, οι παρεμβάσεις σε αυτές τις κατηγορίες μπορεί να διαρκούν αρκετά χρόνια. Για απλές διαταραχές, π.χ. ΔΕΠΥ, διαταραχή του συντονισμού των κινήσεων κ.λπ., δίνονται εξάμηνες γνωματεύσεις για εργοθεραπεία, με δυνατότητα επανελέγχου και επέκτασης των θεραπειών πέραν του εξαμήνου. Για τη λογοθεραπεία, στις απλές διαταραχές, συνήθως δίνεται γνωμάτευση τετράμηνης ισχύος με δυνατότητα επέκτασης. Γενικά, θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψη το δυναμικό του κάθε παιδιού και να εξατομικεύσουμε το θεραπευτικό πρόγραμμα. Για την ίδια διάγνωση, δυο παιδιά μπορεί να χρειάζονται διαφορετικό χρόνο παρέμβασης.
-
2. Που μπορώ να απευθυνθώ για να πάρει γνωμάτευση το παιδί μου;
Αρχικά, θα μπορούσε να γίνει αξιολόγηση από εκπαιδευμένο και έμπειρο Εργοθεραπευτή ή Λογοθεραπευτή, χωρίς γνωμάτευση από ιατρό. Ο θεραπευτής δεν διαγιγνώσκει, αλλά μπορεί να εντοπίσει και να αξιολογήσει δυσκολίες. Στη συνέχεια μπορεί να κατευθύνει την οικογένεια να απευθυνθεί σε δημόσια ή ιδιωτική δομή που διαθέτει ιατρικές ειδικότητες, όπως Παιδοψυχίατρος, Παιδονευρολόγος ή Αναπτυξιολόγος. Ο ιατρός, και μόνο αυτός, θα διαγνώσει και θα δώσει γνωμάτευση για τη διενέργεια θεραπειών. Επίσης, ένας ιατρός από τις παραπάνω ειδικότητες θα τεθεί επικεφαλής της θεραπευτικής ομάδας, θα μπορεί και θα πρέπει να αξιολογεί το παιδί τουλάχιστον ανά εξάμηνο και θα ενημερώνεται για την πορεία του θεραπευτικού προγράμματος.
-
3. Υπάρχουν συμβεβλημένοι πάροχοι ειδικής αγωγής;
Δεν υπάρχουν συμβεβλημένοι πάροχοι ειδικής αγωγής, βάσει και των αποφάσεων των συλλογικών οργάνων των διαφόρων ειδικοτήτων. Ανάλογα με τη γνωμάτευση που θα εκδοθεί από τον ιατρό, ο ασφαλισμένος μπορεί να καταθέσει τις αποδείξεις των θεραπειών και να του εγκριθεί ποσό ανάλογα με τις θεραπείες που προβλέπονται για τη διάγνωση που έχει λάβει το παιδί. Το ποσό για κάθε ομάδα θεραπειών, διαφέρει ανάλογα με τη βαρύτητα της διάγνωσης. Ο ΕΟΠΠΥ και το ταμείο του Στρατού είναι οι βασικοί ασφαλιστικοί φορείς. Οι ιδιωτικές ασφάλειες δεν αποζημιώνουν θεραπείες.
-
4. Πόση ώρα διαρκεί μια θεραπεία, είτε εργοθεραπεία είτε λογοθεραπεία;
Έχει διερευνηθεί από πολλούς ερευνητές του χώρου το συγκεκριμένο ερώτημα και η απάντηση είναι ότι το ιδανικό χρονικό διάστημα για το μέγιστο όφελος του θεραπευόμενου, είναι τα 45 λεπτά. Βέβαια, αυτό δεν είναι αναγκαστικό όταν το παιδί ξεκινά τις θεραπείες και είναι πολύ μικρό ή έχει πολύ μεγάλες δυσκολίες, π.χ. κλαίει πολύ στην αρχή. Μπορεί να χρειάζεται σταδιακή προσαρμογή.
-
5. Πόσες φορές την εβδομάδα πρέπει να προσέρχεται το παιδί για εργοθεραπεία και λογοθεραπεία;
Σύμφωνα με έρευνες, το ιδανικό για να υπάρχει το βέλτιστο αποτέλεσμα είναι να προσέρχεται το παιδί 2 φορές την εβδομάδα για εργοθεραπεία και 2 φορές για λογοθεραπεία, όταν έχει συσταθεί να κάνει κάποια ή και τις δυο παρεμβάσεις. Μπορεί όμως, για ένα πολύ μικρό ή πολύ δύσκολο παιδί, στην αρχή να προταθεί και 3 φορές την εβδομάδα ή κάθε μέρα για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Όταν το πρόγραμμα βαίνει προς ολοκλήρωση, μπορεί για ένα διάστημα να μειωθεί η συχνότητα σε 1 φορά την εβδομάδα.
Φυσικά, πολλές φορές λόγω οικονομικών δυνατοτήτων της οικογένειας ή λόγω περιορισμού στο διαθέσιμο χρόνο του κέντρου, οι συχνότητες μπορεί να διαφέρουν.
-
6. Μπορώ να παρευρίσκομαι στις θεραπείες του παιδιού μου;
Πριν την πανδημία και αν οι συνθήκες το επέτρεπαν, π.χ. το παιδί είχε προσαρμοστεί με τη θεραπεύτρια ή δεν υπήρχε πολύς κόσμος στο χώρο της θεραπείας, το συνιστούσαμε στους γονείς να παρακολουθούν κάποιες θεραπείες. Με την πανδημία, αποφεύγεται η είσοδος σε συνοδούς. Συνοδεία εντός θεραπείας ζητούμε σε παιδιά μέχρι 2 ετών και ο συνοδός θα πρέπει να είναι ο ίδιος κάθε φορά και με τα ανάλογα πιστοποιητικά.
-
7. Θα παίρνω γραπτή αξιολόγηση κάθε μήνα για την πρόοδο του παιδιού μου;
Οι γραπτές αξιολογήσεις δίδονται αυστηρά το πολύ 2 φορές το χρόνο κι αυτό γιατί η πρόοδος του κάθε παιδιού φαίνεται στο εξάμηνο. Για οποιαδήποτε απορία ή συμβουλή για δουλειά στο σπίτι δίνονται μετά το τέλος των συνεδριών.
-
8. Πως πρέπει να είναι ντυμένο το παιδί κατά την προσέλευση στη θεραπεία;
Πρέπει να είναι ντυμένο απλά και άνετα, δηλαδή φόρμα το χειμώνα και σορτς με κοντομάνικο το καλοκαίρι. Θα πρέπει να βγάζει τα παπούτσια για να μπει στο χώρο της θεραπείας για λόγους υγιεινής και καθαριότητας. Καλό θα ήταν να φορά ελαφρά ρούχα γιατί μπορεί να ιδρώσει με την κίνηση. Ας πούμε, το χειμώνα θα μπορούσε να φορά μια λεπτή μπλούζα κάτω από ζακέτα η οποία θα μπορεί να αφαιρεθεί.
-
9. Πώς θα είμαι σίγουρος για το ποιος είναι ο κατάλληλος θεραπευτής;
Οι θεραπευτές, Εργοθεραπευτές – Λογοθεραπευτές – Ψυχολόγοι – Φυσικοθεραπευτές κ.λπ. θα πρέπει να έχουν πτυχίο αντίστοιχης σχολής της Ελλάδας ή του εξωτερικού, να διαθέτουν άδεια άσκησης επαγγέλματος και να είναι εγγεγραμμένοι στον αντίστοιχο νόμιμο σύλλογο. Τα πτυχία, οι άδειες άσκησης και οι μεταπτυχιακές πιστοποιήσεις θα πρέπει να μπορούν να τα προσκομίσουν στο γονέα ή τον κηδεμόνα για να τα ελέγξει, αλλά όχι για να κρατάει αντίγραφα. Το κέντρο ειδικής αγωγής ή ο θεραπευτής θα πρέπει να κόβει τις νόμιμες αποδείξεις για πάσα χρήση. Καλό θα είναι ο κηδεμόνας να ζητά πιστοποιήσεις για τις ειδικεύσεις που ισχυρίζονται ότι διαθέτουν οι θεραπευτές και να ζητούν διευκρινίσεις για τους στόχους του θεραπευτικού προγράμματος. Οι βοηθοί μπορούν να διενεργούν το θεραπευτικό πρόγραμμα που έχει σχεδιάσει ο αδειούχος θεραπευτής και μόνο υπό την εποπτεία του. Αν δεν υπάρχει αδειούχος θεραπευτής δεν δικαιούται κανένα κέντρο να βασίζει το θεραπευτικό του πρόγραμμα σε βοηθούς.
-
10. Τι πρέπει να κάνω αν δεν μπορώ να φέρω το παιδί σε μια συνεδρία;
Για να είναι αποτελεσματικό το θεραπευτικό πρόγραμμα θα πρέπει το παιδί να έχει σταθερή παρουσία, δηλαδή να υπάρχει δέσμευση στο θεραπευτικό πρόγραμμα και από την οικογένεια και από το θεραπευτή. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι εργαζόμενοι στα κέντρα θα πρέπει να λαμβάνουν τις νόμιμες άδειές τους οπότε θα πρέπει να ενημερώνονται έγκαιρα οι κηδεμόνες. Σε περίπτωση που το παιδί είναι άρρωστο, ενημερώνουμε το κέντρο το δυνατόν γρηγορότερα με τους τρόπους που έχουν συμφωνηθεί. Για την επιστροφή του παιδιού στις θεραπείες πρέπει το παιδί να είναι τουλάχιστον 24 ώρες απύρετο ή όταν το επιτρέψει ο παιδίατρος. Επίσης, αν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη υποχρέωση (επίσκεψη σε ιατρό, σχολικές εκδηλώσεις, κ.λπ.) θα πρέπει να ενημερώνεται το κέντρο αμέσως μόλις προγραμματιστεί το γεγονός αυτό.
Όλα αυτά είναι ζητούμενα για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος του κέντρου, για να μπορούν να γίνουν αναπληρώσεις σε παιδιά που έχασαν συνεδρίες για συγκεκριμένους λόγους και γιατί ο κενός χρόνος των θεραπευτών μπορεί να αξιοποιηθεί με αξιολογήσεις ή εκπαιδεύσεις.